Tuesday, April 10, 2012

Sakit itu kan ujian..

Assalamualaikum and hye! =)

Manusia ni banyak keterbatasannya. Sebab kita hamba. Kun fayakun tuhan kata, maka jadilah sesuatu tu. Dekat dua minggu jugak saya sakit. Sebab tu la sunyi semacam je blog ni kan. Sakit yang memang sakit btolla. Sampai masuk emergency, kena pakai oksigen sebab sesak nafas. tuhan sajalah tau betapa sempit rasanya dada ni. Betapa tak cukupnya nafas ni waktu tu. Untung saya masih ingat tuhan, masih punyai kawan - kawan yang banyak mengingatkan untuk sabar,yang mengingatkan semua ini ujian. Sebab Allah tidak pernah membiarkan seseorang itu mengaku atau mengatakan dirinya beriman sedangkan dia tidak diuji. Dan ujian yang diberikan tidak pernah diluar kesanggupan hambanya. Ramai jugak yang menyatakan betapa beruntungnya saya sebab tuhan pilih saya untuk diuji. Asal saya tidak merungut, malah bersabar dan bersyukur kerana dipilih dan terpilih. Alhamdulillah..


Dengan sakit, Allah ingin menambah pahala hambanya. Pahala beribadah untuk orang yang sakit itu lebih besar dari orang yang sihat. Ingatlah kisah Nabi Ayyub yang sakit teruk, badannya berkudis dan diserang ulat. Dia tidak pernah merungut. Malah tidak pernah meminta untuk disembuhkan. Tapi, pada saat ulat - ulat itu hampir ke mulutnya, dia berdoa,

 "Ya Allah, janganlah engkau biarkan ulat - ulat itu menghancurkan lidahku. Aku ingin ingin menyebut namaMu, aku ingin melakukan ibadah dan berzikir kepadaMu dengan sempurna.."

Hebatnya cinta Nabi Ayyub terhadap Allah. Makin derita, makin kuat cintanya. Makin kuat diuji, makin kuat imanNya. Semoga kisah ini dapat memberi pengajaran pada diri saya sendiri dan pada semua. Instead of mengadu dekat facebook tu, mengeluh...Padahal baru demam selsema sket je baik kita tadah tangan berdoa dekat Allah. Mengadu pada dia. Dia bagi sakit pada kita sebab dia nak kita merintih pada dia. Tanda kita balas ingatan dia pada kita. Dia suka kita meminta pada Dia. Dan ingatlah juga, kalau kita sakit, banyak lagi orang yang lebih menderita daripada kita. Dalam rintihan, jangan lupa panjatkan kesyukuran..

Semoga sakit ini mendekatkan lagi saya kepadaNya.Alhamdulillah Ya Allah atas ingatanmu pada hambamu yang hina dan penuh dosa ini. Kau yang Maha pengampun, Maha mengasihi. Taubat ku pohon, syurgamu kucari. Semoga entry ini memberi manfaat pada semua.