Saturday, July 27, 2013

Ramadhan, Orthopedic dan Kisahnya.. =)

Assalamualaikum. Salam Ramadhan.

Pejam celik pejam celik dah lebih dari separuh ramadhan umat Islam seluruh dunia lewati . Amacam amalan dan ibadah masing - masing? Semoga semuanya ikhlas dan diterima Allah. InshaAllah. =)

Saya? Alhamdulillah. Masih dikurnia nikmat hidup, nikmat iman, dan nikmat Islam. Dengan harapan semuanya bertambah baik setiap saat dari sisa hidup ini. InshaAllah. Its been a while. Biasa, medic student. Bz la kekonon. Tapi seriously bz. Apalagi sekarang dah final year. Kena kerja keras. Hehe.

So, last department sebelum balik bercuti ke tanah air tercinta Malaysia, was Orthopedic & Traumatology. Department ni betol - betol mencabar. Apalagi 2minggu terakhir di department tersebut saya lalui dalam bulan Ramadhan. Tunggang langgang ibadah.isk2. Tapi alhamdulillah, seminggu yang lepas dah pun selesai dari department ni, so dapatla pulun habis2 amalan di bulan yang mulia ni.

Ok. Back to orthopedic. Department ni didominasi golongan lelaki. Dari specialists & residents, majoriti adalah lelaki. Bayangkan, dari 50+ residents yang ada, cuma 4orang adalah perempuan. And yes, they look tough. Belom lagi tengok bila patient yang datang dengan patah - patah tulang, dislocation sana sini, the way they handle the patients, memang wow. I want to be like them. Tough women. Itu pn kalau cukup toughla.hehe


During my pre-clinic years, saya tak pernah suka anatomi apalagi muscles dan tulang temulang. Tapi, lepas saya lewati department ni, dapat tengok patient - patient in real situation, dapat ikuti major operations, minat tu perlahan - lahan timbul. Dan masa yang saya lalui sepanjang saya di ortho memang tak terasa. Dan Alhamdulillah pengalaman ini saya rasakan sangat best. Semoga ilmu yang didapat bermanfaat. InshaAllah =)