Sunday, February 12, 2012

Fashion Victims!

Assalamualaikum & Hye! =)
Kali ni nak pakai akula.Santai sikit.

Dunia zaman sekarang, semua benda berkembang pesat. Teknologi terutamanya dan tidak ketinggalan fashion. Tapi kadang - kadang, semakin dunia menganjak usia, semakin pelik - pelik trend fashion yang ada especially yang diminati dan diikuti anak - anak muda. Dari pemerhatian aku, ada beberapa trend yang sangat banyak diikuti anak - anak muda zaman sekarang. Antaranya:

1) Nerdy glasses
2) Fake eyelashes
3) Fashion "muslimah" yang bermacam - macam nama
4) Colored contact lenses
5) FAKE BRACES???

Dan kalau anda perasan, fashion ni sebenarnya recycle semula je. Misalnya nerdy glasses, orang zaman dulu - dulu dah lame pakai spec besau - besau ni. Pastu start jadi kecik even ade yang frameless and sekarang keluar balik yang besar - besar atau ramai orang panggil nerdy glasses untuk mendapatkan nerdy look. Kalau memang rabun takpe. Ini kebanyakan yang pakai tak rabun pun. Saje nak berfashion. Ish,membazir je.


Next, fake eyelashes. Memangla nampak cantik, tapi buat yang muslim,jgn lupa. Segala yang fake hukum memakainya adalah haram. Aku sendiri admire dengan kecantikan orang bila dah pakai fake eyelashes ni. Tapi disebabkan ianya HARAM, maka tak penah sekali pun aku beli, apa lagi memakainya. Pertama, ikut perintah agama. Kedua,jimat! See..tidak ada hukum dalam agama yang menyusahkan dan membebankan umatnya. Malah,lebih memudahkan lagi ada. =)

Biar bulu mate tak melentik. Yang penting cukup sifat. All praise to Allah. Alhamdulillah~

And..Walaupun aku ada listkan 5trend fashion yang paling banyak diikuti anak - anak muda zaman sekarang, (yang tak muda pun ada yang ikut rasenya) tapi aku skip yang lagi dua sebab tak sesabor nak ulas pasal yang satu ni. FAKE BRACES! Sebelum tu, aku juga pemakai contact lense. Tapi bukanla yang warna - warna. Tak sukala. Tak neutral. And aku tak pakai atas nama fashion, tapi sebab aku rabun ok! And aku pakai spec hanya di bilik sebab aku tak suka nerdy look!haha.

 Ok, back to fake braces. Aha..buat yang tak tau, fake braces ni biasanya dipakai oleh orang - orang yang dah bergigi cantik dan teratur tapi diorang rase pakai braces tu cantik smpai sanggup letak biji - biji besi kat gigi tu sebagai eksesori. Manusia hai manusia. Dimana rasa syukurmu? Kalau akula diberi pilihan, aku tak mau pakai braces. Da la makan sangkut - sangkut dekat besi and dawai tu, tiap - tiap bulan kene pegi dentist untuk ganti band. Pastu 2,3 hari tak boleh makan macam biasa sebab sakit. Tapi dah nasib gigi buruk sangat..Sampai confidence diri jatuh sebab gigi. Terpaksala pakai. Alhamdulillah, hasilnya memuaskan. Dan sekali lagi, aku pakai bukan untuk berfashion tapi sebab keperluan.

Ni pun dah hampir setahun pakai. Baru dapat rasa confident sket.hehe

Banyak lagi sebenarnya trend - trend yang semakin menjadi - jadi sekarang ni sampai tak larat nak ulas pasal semua tu. Cukup - cukupla ni. Jadi, aku rase memang banyak manusia sekarang adalah fashion victims! Anda rase?