Wednesday, November 2, 2011

Stanza Cinta MoDe:ON

Assalamualaikum.

Penah dengar stanza cinta? Asalnya ia adalah sebuah novel which is saya tak pernah baca. And ia telah diadaptasi dalam bentuk drama di Tv3, Setiap hari Ahad, 9malam. Dan episod akhir dah pun ditayangkan pada 2oktober 2011 yang lepas. Genap sebulan yang lepas.hehe. Dan mungkin macam terlambat dan basi baru nak buat post pasal ni kot. Tapi disebabkan saya baru je tengok cerita ni dan tak habis pun lagi, jadi saya nak jugak buat post ni.huhu. Nak buat macam mana, saya tak duduk dekat malaysia. Balik pun sangat jarang.Nasibla belajar luar negara ni. Eceyh. Padahal Indonesia je.huhu

Pada awalnya saya rasa drama ini sama saja macam drama melayu yang lain. Tapi ada satu turning point yang buat saya semakin suka untuk menontonnya. Banyak mesej yang bagus dalam drama ni. Dan saya amat sukakan watak yang dibawakan yang bersifat manusia biasa yang bersederhana yang logik dan realiti. Suka sangat sampai ceritakan the whole story dekat si Dia on phone.hihi.Sayang nak habiskan menonton. huhu


Antara kata - kata yang memberi semangat dan menyentuh perasaan saya waktu menontonnya:

Jika kita semua ibarat daun
Jika kita tidak gugur hari ini
Pasti akan gugur juga pada hari yang lain

Jangan terlalu dimanjakan nafsu
Hapuslah airmatamu kerana itu hanya menjauhkan kita dariNya.
Biar semua orang yang kita sayang di dunia ini pergi meninggalkan kita, tapi tidak DIA.
Cintanya takkan pernah berkurang, malah bertambah biar ia direbut hamba2nya yang lain.
Sapulah dukamu, hiasilah jiwamu dengan cintaNya.
Ingatlah yang menulis ujian atasmu adalah yang menulis nikmat untukmu

-taufiq imran-

scene dimana amni(nurfathia) yang biasanya kuat pegangan agamanya larut dibawa kesedihan yang teramat sangat setelah kehilangan sahabat baiknya akibat barah hati. Takdir menemukan dia dengan taufiq imaran(fizz fairuz) dalam keadaan itu dan taufiq memberi amni kata2 itu ditulis didalam sebuah buku untuk hadiah hari lahirnya.

Dan lagu tema stanza cinta ni "Kisah hati" by Alyah pun seolah2 menceritakan kisah antara mereka~


Hatiku hatimu
Menjadi satu cinta
Ku rasa hadirmu menyempurnakan aku
Tapi cinta bukan milik kita
Semua harus berakhir

Cinta kau dan aku
Takkan mungkin bersatu
Untuk saat ini di dunia ini
Mungkin kita bersama
Nanti di atas sana
Biar ku setia menjaga cintamu
Selamanya


Tapi cinta bukan milik kita
Semua harus berakhir
Cinta kau dan aku
Takkan mungkin bersatu
Untuk saat ini di dunia ini
Mungkin kita bersama
Nanti di atas sana
Biar ku setia menjaga cintamu



Jika kau dan aku
Takkan mungkin bersatu
Untuk saat ini di dunia ini

Biar ku setia menjaga cintamu
Selamanya

p/s:Suke sangat =)