Tuesday, March 27, 2012

Rasa tertindas, tapi kenapa bukan ikhlas?

Assalamualaikum and hye peeps!
Hari ini aku kembali sebagai aku.

Hidup dengan manusia lain; sebagai seorang pekerja ataupun seorang pelajar menuntut kita untuk bekerjasama dan bertoleransi dengan manusia lain. Macam mana kita nak hidup simple sorang - sorang pun, confirm still kena berinteraksi dan lakukan something dengan orang lain jugak. Kalau tak, pegi duduk dalam gua.hehe.

Tak payah susah, senang cerita, ambil aku sebagai contoh. Aku masih seorang pelajar. Dan biasala, pelajar takkan lepas dari assignment. Bukan setakat assignment individu, tapi jugak berkumpulan. Biasanya kalau assignment individu memang takde masalah sangatla kan. Kecuali internet connection buat hal, laptop rosak, printer takde ink, memang buat hidup student agak huru - hara. Apalagi buat assignment last minit, sampai tengah malam and esok pagi - pagi sebelum pukul8 dah nak kena anta. Memang aktifla tangan ni taip msg or call sesiapa yang boleh menyelesaikan masalah.huhu. TETAPI! Assignment berkumpulan selalu menimbulkan bermacam masalah. Dan masalah yang timbul banyak kesan sampingannya. Dah masak sangat dengan keadaan yang sama. Pengalaman 7tahun di Universiti (3tahun diploma + 4tahun degree) banyak mengajar.

Masalah kerjasama itu nombor satu. Tapi efek samping dari itu yang paling banyak. Stress, emosi, bahkan boleh menyebabkan pergaduhan. Percaya atau tidak tu realiti. Biasala, manusia ni bermacam ragam. Tingkat kerajinan, rasa peduli, rasa tanggungjawab dan macam - macam rasa lagi semua berbeza. Memang stress bila assignment yang patut dikerjakan 14orang hanya digerakkan sepenuhnya oleh setengah dari jumlah sepatutnya. Mula - mula terkena memang bengang memang angin. Lama - lama, dah biasa.

Rasa tertindas dan macam kuli memang selalu. Tebal je dalam hati ni. Kalau kita protes, and biarkan saja assignment tu tanpa bahagian mereka yang bertanggungjawab, markah kita jugak yang terefek. Rasa peduli mereka tu seolah tiada. Hairan bukan? Nak mengubah orang lain susah tau. Jadi, aku ubah diri sendiri. Pertama, aku fikir, ada kerugian ke kalau aku yang siapkan bahagian orang lain? Jawapannya tidak. Sebab lebih banyak ilmu yang aku dapat and puas hati dengan keseluruhan assignment sebab majoriti aku yang buat sendiri.hehe. Walaupun berlaku sedikit kerugian masa. Tapi takpe, sebab untuk benda bermanfaat.Kan? Kedua, perlu ke aku rasa tertindas?Dipergunakan? Jawapannya, tidak perlu. Sebab mereka yang rugi. Pertama ilmu, kedua pahala. Menuntut ilmu kan dapat pahala. Plus, kalau aku ikhlaskan semua kerja yang aku buat tu insyaAllah, satu hari nanti mungkin orang lain pulak yang akan membantu?siapa tau kan? Kalau tak pun pahala ikhlas tu kan masih ada.. =)

Ok. Habis soal group member yang tak buat kerja. Kalau kes orang lain punya kerja yang takde kena mengena dengan kita pulak tapi dia mintak tolong kita buat, macam mana? Aplikasikanla jugak benda yang sama. Tolong kalau ada kelapangan, tolong yang mana mampu dan ikhlaskan. Orang yang mintak tolong pun agak - agakla. Kalau orang dah tolong anda tidak patut sama sekali complain. Apa lagi kalau orang tu tolong anda tanpa sebarang ganjaran. Belanja makan pun tak. Ikhlas - ikhlas pun boleh burn akhirnya.Haha.Tapi kalau dipaksa buat agak payah jugak nak ikhlas, kan?Aku manusia biasa. Hehe.Peace! ^.^ v