Thursday, March 1, 2012

Menjadi yang terakhir...

Salam and hello peps!
Entry yang insyaAllah bermanfaat walaupun terselit cerita peribadi ;)

Its been a while since the last time i wrote something here. Agak sibuk. apa lagi exam dah sangat dekat. Today, officially baru habis clinical skill. Skill yang paling memenatkan, cardiopulmonary resuscitation or orang selalu panggil CPR. Sebenarnya skill ini amat penting diketahui dan dipelajari umum sebab indikasi melakukan tindakan ini adalah pada orang yang nadi karotisnya tidak teraba atau macam yang anda biasa lihat di drama - drama, nadi yang orang raba kat leher tu. Yang mana ia menunjukkan bahawa mangsa mengalami henti jantung.

Bayangkan kalau jantung berhenti,mesti mati kan? Ternyata sebenarnya jantung itu masih boleh berdegup jika dilakukan tekanan pada titik tertentu didada dengan frekuensi tertentu dan kekuatan tekanan tertentu. Hati - hati, terlalu kuat boleh menyebabkan mangsa cedera lebih parah dan tidak cukup adequate pun sia - sia jugak. Kat mana - mana pun sekarang dah banyak diajarkan CPR kn? Jadi tak perlula rasenya saya membebel panjang - panjang pasal teknik CPR ni. Google je mesti banyak. Yang saya excited nak cerita pasal teknik menggunakan defibrillator ataupun satu alat yang menggunakan elektrik untuk memberi renjatan dan mengembalikan degupan dan irama jantung. Ala, alat ni pun banyak kat drama - drama. Rasenye korang tau kot.

CPR biasanya dilakukan 5cycle dengan tiap satu cycle 30kali tekanan pada dada dan 2kali bantuan nafas mouth to mouth or pakai ambu bag. Dan kalau keadaan masih tidak berubah ulang lagi cycle yang sama. Kalau tak berubah jugak bagi adrenalin. Tak berubah lagi inilah masanya untuk defibrillator. Set smpai 360j, dengan satu pad pada apex jantung dan satu lagi bertentangan, lakukan proses defibrillasi.

Posisi pad defibrillator tu mcm ni la

Selaku kumpulan terakhir belajar resuscitation ni kami satu - satunya yang dapat ilmu teknik ini dan selaku orang terakhir yang melakukan CPR, saya berpeluang melakukan sendiri teknik defibrillasi. Seronok dengan ilmu baru dan peluang yang diberikan. Rase sangat bertuah, Alhamdulillah~ =)
Menjadi yang terlambat atau yang terakhir tidak sentiasa negatif dan merugikan. Allah telah menetapkan sesuatu mesti berhikmah. Sabar, dan nantikan saja. Dia perancang yang terhebat. Sama jugak macam menjadi yang terakhir buat seseorang yang istimewa. Bukankah ianya sesuatu yang terindah? =)
Semoga hari anda juga dipenuhi hikmahNya. Sekian.