Saturday, March 10, 2012

Siapa kata doktor kaya?

Salam and hi peeps!

Kali ni tetibe nak bercerita mengenai pendapatan seorang doktor yang dikatakan besar. Hidup pun mewah. Bila cakap study medic, orang pun mulala.Untunglaaaaaaaaaaaaaa DOKTOR. Nak tau untung tak untung, baca betol2 entry ni sampai habis.


Flow chart diatas ni menunjukkan jalur hidup kerjaya seseorang yang bakal dan bergelar doktor. Kalau tengok dari awal belajar je dah lama. Antara course yang paling lama la dibanding dengan course2 lain. Standard 5tahun. Ada jugak yang 6tahun. Habis je kene haousemenship(HO) atau bahasa melayunya latihan siswazah. Disebabkan ini version agak lama, (2006) setahun je tempohnya. Tapi sekarang dah jadi dua tahun. Selesai latihan siswazah (HO), dapatla jadi medical officer (MO). MO pulak wajib berkhidmat 3tahun. DAn flow seterusnya yang disebelah kiri, kenaikan pangkat tanpa meneruskan ke peringkat specialist. Kalau yang kanan untuk yang masih punya kudrat dan minat untuk teruskan sampai peringkat specialist. Apa beza antara jalur kanan dan kiri? Biarpun pangkat sama, tapi haruslah ada beza. Lanjut ke yang seterusnya dibawah.


Rajah diatas adalah anggaran pendapatan untuk yang memilih jalur kiri. Kenaikan pangkat dan gaji tanpa meneruskan ke peringkat specialist. Tengokla sendiri. Banyak sangat ke dibanding dengan kesibukan dan masa kerja yang panjang? Kaya ke? Terserah penilaian anda.

Rajah terakhir ni memangla nampak sedap je jumlah dapat tiap bulan. Tapi masa yang diambil untuk sampai ke tahap ini? Kalau perkirakan untuk diri sendirila kn paling cepat boleh rase pegang berbelas ribu perbulan mase umo dah 34tahun. Tapi,kuat ke?he..InsyaAllah kalau ada rezki. =) Tapi pengorbanan masa dan tenaga tu amatlah besar. Selaku seorang perempuan, dalam menginginkan kerjaya yang bagus, tak pernah melupakan impian membina keluarga yang harmoni, bahagia..Tapi boleh ke seimbangkan semuanya?Wallahualam..Usaha yang terbaik, ketetentuan ada padaNya. InsyaAllah itu yang terbaik buat kita =)

p/s:jadi,sesiapa yang nak doktor kaya, takkan ada yg muda - muda.Yang tua banyak =P Tapi..bintang saya jangan.saya punya! =D